High Estate Remote Tjänstebeskrivning

Uppstart

Order

Så snart High Estate får en beställning från mäklaren så skall uppstartsprocessen påbörjas. Säljaren kontaktas inom
4 timmar (under företagets normala öppettider).
Tidsplan sätts utifrån datum för fotografering.
Mäklaren åtar sig att meddela High Estate datum för inbokad fotografering.

Målsättningen är alltid att färdigställa bostadsannonsen så snart som möjligt.

Leverans av färdigt underlag sker inom 24 timmar (under företagets normala öppettider) från det att allt underlag inkl. bilder har inkommit. 

Planritning

High Estate beställer planritning utifrån befintligt underlag, som erhålls av mäklaren eller säljaren.

Beställningen sker via mäklarens leverantör av planritningar och High Estate laddar sedan upp levererad planskiss i mäklarsystemet. 

Insamling av information från säljaren

High Estate skickar ut uppstartsunderlag till säljaren samt ser till att få in den informationen från säljaren.
Underlaget innehåller drift och låneuppgifter, frågelista och objektsdetaljer. Underlaget skickas digitalt direkt efter det inledande samtalet med säljaren. Den inhämtade faktan och informationen läggs sedan in i mäklarsystemet.

Pantkontroll

High Estate stämmer av objektets eventuella pantsättning mot extern källa, BRF/ägararkivet. Aktuell kapitalskuld säkerställs mot säljarens bank inkl. prel lösenuppgifter. 

BRF-dokumentation

(Mäklarbild, ÅR, stadgar, frågelista BRF och nettoskuld) 

High Estate inhämtar bostadsrättsföreningens senaste årsredovisning (alt. ekonomisk plan), stadgar och utdrag ur lägenhetsförteckning/mäklarbild för den aktuella bostadsrätten.  High Estate för in information från dokumentationen i mäklarens system och laddar upp dokumentet. Årsredovisning samt stadgar läggs som annonsfiler.

OBS! Vid utlägg till föreningen eller föreningens ekonomiska förvaltare vidarefaktureras beställaren. High Estate kontaktar föreningen via e-post och ställer relevanta frågor inför försäljningen. Frågelistan innehåller frågor om upplåtna utrymmen, planerade avgiftshöjningar m.m. När frågelistan är besvarad av föreningen förs informationen in i mäklarsystemet.

High Estate utför en nettoskuldsberäkning och sparar underlag för uträkningen i mäklarsystemet. Mäklaren skall kontrollera beräkningen och ge eventuell input om denne anser att någon post är felaktig.

I det fall bostadsrätten säljs via ett dödsbo inhämtas även kopia av bouppteckning alternativt dödsfallsintyg om bouppteckning inte redan har upprättats. High Estate säkerställer att BRF har fått information om att bostadsrätten nu ägs via ett dödsbo (uppdaterad mäklarbild). 

Energideklaration 

High Estate kontrollerar mot Boverket om det finns en gällande energideklaration. Om sådan finns beställs denna och läggs in på objektet i mäklarsystemet (annonsfil).

Avstämning civilstånd / personbevis

High Estate kontrollerar ägarens civilstånd (gift/ ogift). Avser försäljningen en fastighet inhämtar High Estate även ett personbevis på ägaren för att säkerställa om denne varit gift under tiden för ägandet av fastigheten.

Fastighetsdokumentation

(Fastighetsutdrag, tomtkarta, G/A och servitut)

High Estate inhämtar tomtkarta för fastigheten och stämmer av om någon byggnad ser ut att ligga på/utanför tomtgräns. Kontroll av inhämtat fastighetsutdrag utförs av High Estate (t.ex. ägare, G/A, servitut, samfällighetsförening, inskrivningsanteckningar mm).

Underlaget laddas upp i mäklarens system och relevant information förs in i systemet.

OBS! Vid eventuella utlägg för inhämtning av informationen vidarefaktureras detta beställaren.

I det fall fastigheten säljs via ett dödsbo inhämtas även kopia av bouppteckning alternativt dödsfallsintyg om bouppteckning inte redan har upprättats. 

High Estate Core Bas

Objektsbeskrivning – objektstexter

High Estate producerar relevanta objektstexter inför försäljningen (säljande beskrivning, rumsbeskrivning och området) utifrån överenskommen annonsmall.

För bostadsrätter skrivs även ett avsnitt om föreningen med viktig information och för fastigheter beskrivs övriga byggnader samt gemensamhetsanläggningar (G/A). 

Bildhantering – sortering och uppladdning

High Estate sorterar av fotografen levererade bilder och väljer ut de bilder som ska annonseras i mäklarens system.
I det fall mäklarens fotograf inte har en koppling till mäklarsystemet laddas även de separat levererade bilderna upp i mäklarsystemet av High Estate.

Mäklaren korrigerar bildordning efter eget tycke och smak.

Avslut

Förberedande kontroller inför kontrakt

High Estate kan hjälpa till med förberedande kontroller inför upprättandet av kontraktshandlingar.
Detta sker om High Estate får signal av mäklaren att avslut är på gång under High Estates normala arbetstider med en framförhållning om minst 1 timme*.
Kontrollerna består av inhämtande och avstämning av nytt fastighetsutdrag alternativt ny mäklarbild.
Kontroll av pantsättning, ägare eller annan relevant uppdatering som kan ha skett på objektet, t.ex. ny månadsavgift.

(*Vid BR krävs att det finns en tillgänglig förvaltare/ representant i föreningen för uppdaterad mäklarbild med kort varsel.)

Medlemskapsansökan (BRF)

High Estate hjälper mäklaren att ansöka om medlemskap för köparen i bostadsrättsföreningen.
Detta kräver att High Estate snarast efter signerade kontraktshandlingar erhåller kopia av överlåtelseavtal samt medlemskapsansökan från mäklaren.

Följa upp villkor/förbehåll

High Estate bevakar eventuella villkor/förbehåll i kontraktet som t.ex. medlemskap i BRF eller besiktningsförbehåll så att de är uppfyllda inför tillträdesdatum.

För medlemskap kontaktas föreningen angående status kring medlemskapsansökan om det gått 30 dagar från att föreningen erhållit ansökan.

Avslut

Tillträde

Registrera ärendet i Tambur

High Estate registrerar ärendet i Tambur. Detta förutsätter
att mäklaren har delegerat behörighet till handläggare på High Estate.

High Estate laddar upp relevant dokumentation såsom förmedlingsuppdrag, fastighetsutdrag, köpekontrakt, objektsbeskrivning och ev. fullmakter. I det fall tillträde ej går att genomföra via Tambur handlägger High Estate ärendet på distans med köparens bank via e-post och telefon.

Boka in tillträde – skicka kallelse till parterna

High Estate bokar in tillträdet med köparens bank, registrerar överskottslikvidskonto, bokar tid och registrerar lösenuppgifter från säljarens bank.

High Estate kontaktar respektive part för att ta reda på vilken bank köparen har och säljarens kontouppgifter, i det fall den informationen inte finns i mäklarsystemet.

High Estate bjuder in parterna samt mäklaren till tillträdet genom att skicka ut en kallelse via e-post.

Kontroller + Tillträdeshandlingar

High Estate utför kontroller inför tillträdet såsom inhämtande och avstämning av nytt fastighetsutdrag alternativt ny mäklarbild samt kontroll av pantsättning, ägare eller annan relevant uppdatering för objektet, t.ex. ny månadsavgift.

Därefter upprättar High Estate tillträdeshandlingar för den specifika affären t.ex. likvidavräkning och köpebrev för fastighet.

Handlingarna överlämnas till mäklaren och preliminär avräkning skickas till parterna efter överenskommelse med mäklaren.

Utför tillträde på distans i Tambur

High Estate upprättar definitiv likvidavräkning per tillträdesdagen och skickar till mäklaren.

Mäklaren träffar parterna på avtalad tid på tillträdesdagen och skannar och mailar signerade handlingar till High Estate.

High Estate registrerar signerade tillträdeshandlingar i mäklarsystemet och i Tambur och inväntar kvittenser från banken via Tambur.

I det fall tillträde ej går att genomföra via Tambur handlägger High Estate ärendet på distans via köparens bank via e-post och telefon.

Kvittenser överlämnas till mäklaren.

Notera att High Estate endast ansvarar för att journalföra de delar som utförs av High Estate, övriga delar journalförs av mäklaren.

High Estate Core Komplett (Fullservice)

Extra tjänster

Boka Styling

Boka Foto

Boka besiktning + energideklaration

Objektstyp: Lantbruk eller kommersiella fastigheter

Digitalt material/tryckmaterial

Medgivande

Fullmakter

Avnotering av inaktuella pantsättningar

Skriftliga pantbrev (dödning av förkommen handling)

Tilläggsavtal 

Handpenningshantering (endast insyn alternativ inkl. betalningar)

Lagfartsansökan

Kul att du vill veta mer om oss!

Lämna dina uppgifter, vi kontaktar dig så snart vi kan.

Nyhetsbrev

Ja tack, jag vill få nyheter och erbjudanen från High Estate.